|
August 2006Thursday, 31 August 2006, 17:08 GMTRösta homo den 17 september!Oavsett vilket parti du tänkt rösta på så bör du välja en politiker i denna lista. Genom att sätta ett kryss framför en homo- eller bisexuell kandidat kan vi vara säkra på att riksdagen tar våra liv och våra frågor på allvar. Varje bög och lesbisk bör påminna sig om att heterosexuella aldrig har arbetat för våra intressen utan påtryckningar. Många av dem vill väl, men eftersom de inte tvingas leva med diskrimineringen, hatbrotten och homofobin blir välviljan aldrig mer än ett abstrakt ställningstagande. Och nej, detta handlar inte om politisk korrekthet, särskilda privilegier eller teoretiska strukturer. Tvärtom. Wednesday, 30 August 2006, 19:04 GMTA quoteCalifornian state Senator Sheila Kuehl is urging Governor Arnold Schwarzenegger to sign bill to prohibit any negative portrayal of gays in textbooks and other instructional material:
I wish I could say that Swedish schoolbooks were gay-friendly, but unfortunately, many still contain hostile and outright homophobic articles. I don't like prohibitory politics, but as long as the taxpayers' money finance the education it's reasonable to ban bigoted textbooks. Wednesday, 30 August 2006, 14:47 GMTFrämlingsfientlig moderat förstörI bloggosfären sprids nu nyheten att Agneta Östman-Wenger, en moderat politiker i Nykvarn, har skickat epost till Länstidningen i Södertälje och klagat på för många mörkhyade barn i tidningen. Jag tar mig för pannan. Om det är någonting som partiet har försökt få alla kandidater att förstå inför denna valrörelse så är det att ingenting, absolut ingenting är privat. Det är möjligt att Östman-Wengers brev till tidningen skadar moderaterna. Det vore olyckligt. Men det är faktiskt värre att hon, som för övrigt är verksam i en av Sveriges mest invandrartäta kommuner, uttalar dessa åsikter och tror sig kunna komma undan med det. Att göra hud- och hårfärg till en fråga är inte okej, oavsett vilken politisk hemvist en person har. Jag tycker att Östman-Wenger bör be om ursäkt och/eller lämna moderaterna. Vi behöver inte sådana klumpiga och ohyfsade personer. Och ska man tror artikeln i Länstidningen så bryr hon sig inte heller så mycket om partiet och sin politiska karriär. Så varför vara kvar och förstöra för oss som faktiskt vill partiet och den svenska borgerligheten väl? Hon har nog ändå inte så mycket gemensamt med oss som menar att ett regeringsskifte faktiskt skulle kunna öppna för en mer liberal invandringspolitik som förhoppningsvis skulle resultera i ännu flera "mörkhåriga, söta barn med främmande namn"? Uppdatering: Moderaternas partisekreterare Sven Otto Littorin delar min åsikt. Till Expressen säger han: "Har man den här typen av åsikter är det morsning och goodbye." Läs mer här och här. Wednesday, 30 August 2006, 07:21 GMTOpposition Ahead in Latest Poll
With eighteen days to the Swedish general election on 17 September, the liberal-conservative opposition is ahead by 3.5% according to the latest opinion poll by the research agency Synovate Temo.
The four political parties that make up the opposition alliance are marked in blue, while the three parties of the governing coalition are red. Tuesday, 29 August 2006, 17:36 GMTSkydd för privatlivetI en replik på DN Debatt pläderar Datainspektionens generaldirektör Göran Gräslund för ett lagstadgat skydd för privatlivet. I ett stycke skriver han att ett stort problem finns med nätpublicering och att många känner sig kränkta av att det finns personuppgifter på internet. Han exemplifierar med offentliga telefonkataloger och kreditupplysningar. Ett problem är enligt Gräslund att personuppgiftslagen är lätt att gå runt genom att betala 2 000 kronor för ett så kallat utgivningsbevis hos Radio- och TV-verket, vilket ger den ansvariga för en webbsida samma grundlagsskydd som tidningar. Gräslund kan ha en poäng i att internet lätt kan användas av dem som vill skada någon i sin närhet. Men att försvåra för bloggar och andra internetbaserade media vore helt fel. Tvärtom borde det bli lättare och billigare att registrera sig för att få samma skydd som andra media. I USA – där konstitutionen ger alla den yttrandefrihet som vi svenskar måste ansöka om – har bloggar och internetjournalistik fått sitt betydande genombrott just för att granskning och kritik inte behöver ta hänsyn till integritetslagar. Med vissa problematiska bieffekter, naturligtvis. Jag återkommer när Gräslunds artikel finns tillgänglig på Dagens Nyheters hemsida. Tuesday, 29 August 2006, 10:01 GMTKant on the Basics of Morality
– Immanuel Kant, Groundwork of the Metaphysic of Morals, translated into English by H. J. Paton (New York, 1965). Monday, 28 August 2006, 19:21 GMTAnna Sjödins skenhelighetJag tittade precis på Sveriges Televisions valprogram Karavanen med Sverker Olofsson. Kvällens program sändes från Karlstad och var väl sådär lagom intressant som de flesta program av denna typ brukar vara. En sak störde mig dock – SSU:s ordförande Anna Sjödin och hennes vidrigt tillgjorda skenhelighet. När hon dissade bloggar med argumentet att hon minsann hellre ägnar tid åt att prata politik med invandrare i segregerade områden ville jag bara spy. Det funkar inte Anna – Babak Jemai vet vad du egentligen tycker om invandrare. Fan för sådant arrogant hyckleri! Monday, 28 August 2006, 16:26 GMTStämningsbild
Jag tog bilden med min mobiltelefon när jag gick längst Österportsgatan i Malmö tidigare idag. En moderat som jag ska väl egentligen inte tycka om illegal affischering av elskåp, men detta gjorde mig på gott humör. Dessutom tycker jag faktiskt att affischer tillhör en urban stadsmiljö. Saturday, 26 August 2006, 06:29 GMTNeck and Neck
With only twenty-two days to the Swedish general election on 17 September, the liberal-conservative opposition is ahead only by a fraction according to the latest opinion poll by the research agency Sifo.
The four political parties that make up the opposition alliance are marked in blue, while the three parties of the governing coalition are red. Friday, 25 August 2006, 13:39 GMTOsynliga idioterStalkning verkar vara populärt numera. Via bloggen Ninja Economist hittade jag precis denna artikel om ett allvarligt fall som faktiskt hotar hela det öppna och demokratiska samhället. Och nej, då menar jag inte den berörda hemsidan som sådan, utan det som hot mot webbhotell och enskilda entreprenörer resulterar i. Rädsla och osäkerhet gynnar ingen samhällsutveckling. Friday, 25 August 2006, 08:18 GMTFarewell, Apartheid! Welcome, Equality!From an article published on Reuters's website:
This is great news, but it is no coincident that South Africa is the first African country to legalize gay marriage. They know what apartheid is like and they want to get rid of it. Friday, 25 August 2006, 07:41 GMTElaka hot och trakasserierDen 12 juli skrev jag en skämtsam notis om en bloggare som vid flera tillfällen pingat mitt namn och därmed gjort mig till ett eget "tema". Samme bloggare hävdar nu att jag bryter mot personuppgiftslagen (PuL) genom att skriva hans namn på min blogg. Han skriver att han efter inrådan av polisen samt Datainspektionen ber mig att ta bort all information gällande honom som privatperson från min hemsida. Det blir problematiskt eftersom jag enbart publicerat hans namn i samband med att jag bemött något han skrivit på sin blogg, inte sällan då i artiklar som huvudsakligen handlar om mig. Vid alla tillfällen har det handlat om en offentlig diskussion där riktiga tilltalsnamn har används av alla deltagare. Bortsett från namnet har jag inte publicerat några av hans personuppgifter. Jag känner inte bloggaren privat, men sedan några månader har han utsatt mig för något som närmast liknar stalkning på internet. Främst har det handlat om små hotfulla meddelanden via epost. Det avtog en tid men har nu eskalerat igen. Det senaste tilltaget är att han enligt egen uppgift "inlett en mycket intressant mailkonversation med ledande moderater i Malmö" samt gjort en abuseanmälan till mitt webbhotell. Mitt stora misstag var nog att jag på denna blogg skrev att jag i nu under valrörelsen leder en lokal IT-grupp inom moderaterna. Då såg min stalkare en möjlighet att förödmjuka mig och vända personer i min närhet emot mig. Därmed tog han steget från trakasserier via internet till trakasserier i verkliga livet. Det personliga har blivit privat. Ett stort problem med stalkning är att ingen utom den som blir utsatt förstår vad som verkligen händer. Samma person som förföljer och trakasserar någon kan vara trevlig, öppen och social gentemot andra. När sedan offret exploderar av frustration framstår denne som märklig och blir inte sällan misstrodd. Så beskrivs det av många och jag känner nog att det stämmer, även om jag inte jämför min situation med de grövsta fallen. Om min blogg plötsligt skulle försvinna så vet ni varför. Då är det mitt webbhotell som fått panik. Jag har dock tillgång till en server i annat land, men det kan i värsta fall ta någon timme att föra över allt till denna. Jag kommer inte att ta bort någonting jag skrivit om inte sakliga argument för det presenteras av någon myndighet. Men som jag tolkar informationen på Datainspektionens hemsida så har jag inte gjort något fel. Det är exempelvis helt rimligt att på sin hemsida publicera och bemöta ett offentligt brev i vilket man pekas ut som lögnare. I ett sådant fall "måste den personuppgiftsansvariges intresse av en publicering väga tyngre än den registrerades intresse av skydd mot den kränkning av den personliga integriteten som en publicering kan medföra". Uppdatering: Min stalkare har – förutom att skicka absurt mycket epost till moderata företrädare i olika positioner – svarat på inlägget ovan med en egen artikel i samma anda, fast med honom som offer. Det är typiskt för rättshaveristen och jag bryr mig inte så mycket om det. Men jag vill dementera en sak. Av hans artikel kan man få intrycket av att jag ljugit om min roll som chef för moderaternas IT-team i Malmö. Det har jag inte gjort. Jag är chef för detta team. Men jag är inte anställd av partiet och jag får ingen lön. Det har jag heller aldrig påstått. IT-teamet består av ett antal partimedlemmar som arbetar ideellt i valrörelsen. Vi lägger ner många timmar med detta arbete och planerar bland annat en kampanjsida inför valrörelsens slutspurt. Att vara chef för detta team (ja, partiet har valt att kalla det "chef") innebär att jag leder arbetet. Thursday, 24 August 2006, 12:48 GMTSådan är den svenske bloggarenNu vet vi vem den svenske bloggaren är. Hans Kullin, som själv bloggar, har undersökt det hela och kommit fram till följande om den typiske svenske bloggaren:
Thursday, 24 August 2006, 09:34 GMTAlliansens valmanifestKlicka på bilden för att ladda ner Allians för Sveriges valmanifest. Vill dock varna min libertarianska vänner för eventuella ångestattacker. Trösten och motivationen får sökas i att alternativet är värre. Konservativa och socialliberala vänner bör däremot vara ganska nöjda. Thursday, 24 August 2006, 07:47 GMTEtt brev är skickatIgår skrev jag om Ronnie Lindén, en av dessa märkliga människor som ägnar mycket av sin tid åt att fantisera om faran med att behandla bögar som alla andra. Jag nämnde då att jag genom åren träffat ett ganska stort antal människor som honom men att jag aldrig riktigt kunnat förstå vad som driver dem. En av dessa märkliga böghatare jag råkat på är Stefan Sanneskär, en socialdemokratisk bloggare i Stockholms-förorten Vällingby. Sanneskär skickade epost till mig för några timmar sedan. Han gillar inte mig. Orsaken är att jag i maj skrev ett brev till socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog i vilket jag gjorde henne uppmärksam på att man från partiets hemsida länkade till flera artiklar av Sanneskär som mycket väl skulle kunna fälla honom för hets mot folkgrupp. Precis som Åke Green i hans världsberömda predikan har Sanneskär gjort återkommande kopplingar mellan vuxna homosexuella relationer och våldtäkter på barn och djur. Det ena ska leda till det andra, ty så kan man tolka Bibeln (om man är full) och då måste det vara sant. Socialdemokraterna svarade via epost att man tog avstånd från Sanneskärs hatiska artiklar, tog bort alla länkar till hans hemsida, samt betonade att han inte hade några förtroendeuppdrag. Sanneskär tog snabbt bort de värsta övertrampen för att kunna söka stöd hos enskilda partikamrater, men han har inte kunnat komma över förödmjukelsen som det tydligen innebar. Därför försöker han nu hämnas på mig. Via epost lät han därför meddela att han har skickat ett brev till moderaternas partisekreterare och partikansliet i Malmö för att klaga på mig. Mitt oerhörda brott ska bestå i att jag ljugit om honom i en kommentar på en blogg – en fruktansvärd anklagelse som förmodligen kommer att överskugga hela valrörelsen… :-) Nåväl. Hade det varit så att jag ljugit om Sanneskär så kanske det vore illa, men allt jag skrev i kommenterar än sant, vilket Sanneskär faktiskt devis bekräftar i sitt eget brev när han åter förklarar att lika rättigheter för homo-, bi- och heterosexuella kommer att resultera i tidelag och incest. Varför Sanneskär skickar brevet till moderaterna framgår inte. Jag gissar att syftet är att partiet ska straffa mig på något sätt. Lite lustigt i så fall, för en ideellt arbetande partimedlem som bekämpat en homofob socialdemokrat på internet ses nog snarare som en tillgång än en beslastning. Wednesday, 23 August 2006, 11:43 GMT(S)mutskastningskampanjSocialdemokraterna har sin vana trogen satsat mycket på smutskastning och negative campaigning. Det senaste exemplet är webbsidan Moderatmot.nu, på viken man kan läsa om en lång rad reformer som moderaterna motsatt sig genom åren. Det hävdas bland annat att "moderaternas motstånd till folkskolereformen 1927 [kan] kopplas till deras motstånd mot utbyggnaden av högskolan idag" samt att "en genomgång av moderaternas historia visar på ett parti som konsekvent är emot alla förändringar till ett bättre samhälle för alla". Detta är naturligtvis inte sant. Dagens moderater har inte mycket gemensamt med Allmänna valmansförbundet anno 1927. Detsamma gäller naturligtvis socialdemokraterna själva. Mycket av det som partiet gjort genom åren skulle med största sannolikhet få de flesta av dagens socialdemokrater att känna ett visst obehag. Ett parti bör således tänka sig för några gånger innan man lanserar en smutskastningskampanj som denna. Nu är ribban satt till valrörelsen 2010. Wednesday, 23 August 2006, 03:19 GMTPå turné mot homosexuellaJag vet inte vad det är som gör att somliga har ett så enormt behov av att tala om för alla andra att de tycker illa om homosexuella. Det är ett mysterium för mig. Ändå har jag genom åren träffat ganska många människor som ägnar en stor del av sin tid åt just detta. Jag kan ha viss förståelse för att somliga tycker att sexuella aktiviteter mellan personer av samma kön känns motbjudande eller främmande, men då handlar det om personliga preferenser och individuell smak. Att någon däremot ger sig ut på en turné runt landet för att "varna för homosexualitet" är helt obegripligt. Det är dock precis vad Ronnie Lindén just nu företar sig. Han har tillsammans med sin fru skapat en organisation kallad Amoso som har en hemsida med syftet att "avslöja myter om sexuell orientering". Där kan man läsa följande avslöjande:
Jag får väl tacka Lindén för informationen. Jag hade nämligen ingen aning om att jag någonsin varit osäker på min könsidentitet. Bortsett från min roll som stjärngosse i skolans luciatåg – iklädd ett plagg misstänkt lik en vit klänning – har jag själv aldrig gått klädd i kjol. Tjejkläder intresserade mig inte som pojke. Jag ville hellre klä ut mig till Luke Skywalker och leka rymdkrig med mina kompisar. På sin hemsida skriver Lindén att han har doktorerat vid "University of California inom naturvetenskapen". Lite diffust får man nog tycka. De flesta som doktorerar brukar ju annars vara mer precisa med vilken expertis de har. En förklaring kan dock vara att han överdriver sin kompetens, för enligt en artikel på Kanon.se ska han ha blivit nekad att doktorera.
Nu är alltså Lindén ute på Sverigeturné för att varna folket för bögarna. Budskapet är det gamla vanliga. Homosexuella män sägs vara mer benägna att förgripa sig på barn, vi saknar riktiga fadersgestalter, och vi styr media genom mäktiga lobbyorganisationer. Vidare hävdas att homosexuella män i större utsträckning är otrogna, oftare är narkomaner, lever kortare liv, är fixerade vid sex, är intoleranta mot religiösa, samt fulla med sjukdomar och vidriga i största allmänhet. Som brukligt är i dessa sammanhang så hänvisas till enskilda vittnesmål och ovetenskaplig forskning. Konspirationer, överdrifter, förtal och fria fantasier i en skön blandning, med andra ord. Ett problem är möjligen att vissa tar det Lindén säger på allvar. Jag tror dock att de flesta ser igenom hans argument. För hela hans bevisning bygger på att några få människors egenskaper tillskrivs en stor folkgrupp. Ett exempel är att Lindén på sin hemsida försöker bevisa att homosexuella män gillar unga pojkar genom att hänvisa till justitierådet Leif Thorssons medialt uppmärksammade köp av sexuella tjänster från en tjugoårig man. Jag tror inte att svenskarna köper den typen av "bevis", för med den metoden går det att bevisa nästan vad som helst – exempelvis att socialdemokrater tycker om att dansa med kor. Tuesday, 22 August 2006, 01:26 GMTMalmö TowerOn 2 July, I wrote about the planned new skyscraper here in Malmö. I then published a picture of my personal favourite of the suggested buildings. Yesterday the final decision was announced, and the winner was a 180-metre tall building by C. F. Møller Architects in Denmark. Their skyscraper is seen on the picture above. It will be finished by 2011. Read more about Malmö Tower here (pdf). Monday, 21 August 2006, 19:39 GMTPick of SympathyWhen following the European mainstream media one might get the impression that everybody sympathizes with the Palestinian side in the Middle East conflict. This, it turns out, is not the case. According to an article in this week's The Economist, the people of the West are friendlier towards the Israeli side than the media will let us believe. I am actually a bit surprised considering that the journalistic reporting often is shamelessly bias in favour of the Palestinians, but I'm pleased to see that so many are able to see past that. Still, far too many—probably a majority—pick the Palestinian side when they have to choose. What, apart from the sad state of media coverage, makes people do this choice? One guess is that Israel—with its backing of the United States—is seen as the stronger of the two; and people often feel a natural sympathy for the weaker. Another, more unsettling, guess is that two thousand years of European anti-Semitism plays a more significant role in our culture than we like to think. A third guess is less troublesome and deals with the absurdity of the question itself. In the complex Middle East conflict, it would be somewhat strange not to feel sympathy for both sides. The answer to the question could therefore shift daily depending on the latest news. Monday, 21 August 2006, 01:25 GMTIn support of Israelis' right to existMagnus Lindberg of the Al Hamatzav blog has published some pictures from yesterday's manifestation in support of Israel, which took place in Stockholm. Communists from the Left Party as well as Nazi supporters interrupted the event and threatened some of the politicians that participated. The sign seen on the picture above says: "According to Hezbollah, I do not have the right to exist". That is precisely the core of the Middle East conflict—the fanatics of Hezbollah, Hamas, and Iran do not even recognize the most fundamental human rights of Israelis and Jews. Sunday, 20 August 2006, 22:31 GMTTyst valrörelse på internetFrån en artikel av Roland Poirier Martinsson i dagens Svenska Dagbladet:
Tyvärr har han nog rätt. De svenska partierna är mycket toppstyrda och intresset för internet och blogg är minimalt i partiernas toppskikt. Jag har försökt förmå moderaterna att satsa mer på hemsidor och bloggar, men det tycks aldrig riktigt tas på allvar utan blir på sin höjd något partiet ägnar sig åt när allt annat är gjort. Moderaternas närvaro på internet vilar i princip helt på ideella krafter – inklusive den nationella hemsidan. Valstugor och kampanjer ges enorm betydelse och tilltron till mediala jippon är påtagligt. Det är säkert bra i en valrörelse, men för att vinna en opinion på längre sikt krävs en långsiktig strategi, och i denna borde en rejäl internetsatsningar ha en huvudroll. Sunday, 20 August 2006, 00:46 GMTThe law isn't everything"Al-Fil" of the Middle East Gay Journal has published an interesting account of his journey to Cyprus.
He makes some very good points when he reflects on how laws and public speeches by officials don't tell the truth about the situation for gay people. Cyprus is a good example. The laws and official policies are modern and adjusted to fit the European Union, but in reality the Cypriot society is still hostile towards gays. Saturday, 19 August 2006, 00:14 GMTThe Moderate BlogOn 10 July, I mentioned my new job as head of the IT-team at the Malmö branch of the Moderate Party. One of the things I have been working on is a group blog. This blog has now been activated, although it will still take a few days before it is fully operating (most of the co-writers are still to register). If you're able to read Swedish and would like to know what happens in Malmö and Sweden during the election campaign you can visit "Moderatbloggen" (the Moderate Blog) on the following URL: To be honest, I am not sure how well this blog project will turn out. Most of the participants are new to blogging, and some are perhaps a bit suspicious of the idea. But I think it is important for Swedish liberals and conservatives to challenge the claims of our rivals. The socialist bloggers work hard at distorting the liberal and conservative parties, and to let them do so without voicing opposition could be disastrous. In that, a group blog of this sort could play an important role. Thursday, 17 August 2006, 00:28 GMTDet Progressiva Hizbollah?Lennart Frantzell, en normalt ganska sansad skribent, skriver på sin blogg Det Progressiva USA:
Den amerikanska progressivismens främsta röst i den svenska bloggosfären hyllar således högerextrema Hizbollah. Det besvärar honom tydligen inte att det var Hizbollah som startade kriget. Inte heller har det någon gång framhållits att Hizbollah aktivt motarbetar fred och stabilitet i Mellanöstern genom att vägra acceptera Israel, sprida antisemitisk propaganda och systematiska motsatta sig varje försök att integrera de palestinska flyktingarna i det libanesiska samhället. Det torde vara svårt att förfäkta en mer polariserad och ensidig bild av en komplicerad konflikt. Wednesday, 16 August 2006, 22:18 GMTGoats in Diapers
From Andrew Sullivan's blog on 8 August:
From Andrew Sullivan's blog on 13 August:
It seems so bizarre that it is hard to comprehend. But apparently it is true, and in a way it's not that different from Victorian England where table legs were covered by textiles to prevent indecent thoughts. Monday, 14 August 2006, 22:34 GMTHugo Chávez's Summer in PicturesHugo Chávez is a hero to many young European communists and socialists, which rather proves how insincere they are about democracy and civil liberties. Because Chávez's friends are an interesting bunch of dictators and totalitarians. Anyone else with these sorts of mates would rightfully be labelled weird and politically awkward. Only a left-winger could get away with the things Chávez does. Here are a few pictures from his latest get-togethers—with my very own speculations on what he talked about (for your amusement only). In July, Chávez met with Belarus's dictator Alexander Lukashenko. They had a nice chat and compared methods of intimidate their political opposition. A few days later Chávez met with the President of Iran. They talked about torture methods and practised Jew-bashing on human-size dolls. Yesterday, Chávez travelled to Cuba and drank coffee with his old pal Fidel Castro. They discussed the latest Bush-gossip and drew paintings of themselves. Monday, 14 August 2006, 15:49 GMTBra att Ahmadinejad bloggarEn läsare har skickat en kommentar till min notis om Ahmadinejads blogg:
Det är absolut bra att Ahmadinejad börjat blogga. Om inte annat så för att visa vilka märkliga idéer denne man faktiskt har. Som det är nu så får vi filtrerade nyheter från Mellanöstern, där framförallt arabiska och persiska media förskönas och tillrättaläggs. Precis som du skriver så vore utmärkt om Bush började blogga. Ahmadinejads blogg verkar inte fungera särskilt väl. Men när den gör det så finns det en engelskspråkig version. Uppe i högra hörnet finns en amerikansk-engelsk flagga. Klicka på den för att komma till den engelskspråkiga versionen. Sunday, 13 August 2006, 22:23 GMTAhmadinejad Takes Up Blogging
It's a great day for the Loony Left and the world's Islamists! Iran's president, Mahmoud Ahmadinejad, has launched his very own a blog. From an article on Yahoo News:
Well, at least it has the potential to make even the craziest political bloggers in Europe and America look humble and moderate… Sunday, 13 August 2006, 13:08 GMTWhy Islam is the new MarxFrom an article on the News.com.au website:
This is true. The similarities of radical Islam and communism are obvious. It is also true that the battle against Islamism must be fought on many levels, the main one being philosophical. This is how the West won over Soviet communism, and this is how we must win over Islamism. The liberal Western-style of economics and democracy is better for the poor than either the socialist or Islamic alternatives. Our main objective must therefore be to work for global democracy and a universal acceptance of basic human rights. The anti-Western propaganda is workable only as long as people in totalitarian countries are forced to live in failed economic systems. By economic liberalization, people in the poorest countries will be able to make themselves a better life. Fighting Islamism and communism is in many ways a fight against poverty and inequality, which are the very reasons so many people are attracted to theses ideologies in the first place. It is time to break up this vicious circle. (Thanks Erik.) Friday, 11 August 2006, 19:06 GMTRipe for transplantOn 17 July, Swedish blogger Jonas Morian wrote favourably about organ transplantation. I am not against human organs being used for transplantation, but I think there are great risks to the technique. Doctors are humans, and humans are often greedy and status-seeking. In light of this, I think the temptation to sacrifice a young but low-status patient for an older patient of fame or wealth is real. By using some humans as means to others, we all risk bad treatment when we seek medical treatment. Mr Morian called me a cynic, but I think an article in a resent issue of the New Scientist proves me right:
By redefining death, doctors gain access to organs they are not entitled to. I think this may lead to greater troubles in the future. If you're a card-carrying organ donor you have approved of organs being taken from your body when you have died. But what definition of "death" have you signed up for? Friday, 11 August 2006, 14:47 GMTThe Left and the anti-SemitismA reader writes:
Terms like "left" and "right" are useful but often misleading. In the blog entry my reader comments I used the term "left" as a reference to the communist left, which, at the time, supported Hitler and the Nazis. It wasn't until the friendly pact of Stalin and Hitler ended on 22 June 1941—when the German-Soviet war officially began—that the extreme left of Europe broke with the Nazis. However, like Stalin, they never stopped linking Jews with greed and capitalism, and by doing so engage in anti-Semitic rhetoric. We saw it in the 1930s and we see it today. The European Left was torn between the moderate socialists and liberals on the one hand and the communist and Nazis on the other. Political terminology is confusing and must be understood in its context. The European Left is by far more communist and totalitarian oriented than the American Left. Being an American liberal is considered being a right-winger in Europe. Wednesday, 9 August 2006, 16:03 GMTAl-Zarqawi's Mom's Blog II
And here's Mama Zarq's advice to Ned. Wednesday, 9 August 2006, 06:12 GMTWhat the fight is aboutSweden's Loony Left is demonstrating support of Hezbollah and other Islamist organizations in their common struggle against Israel. The leftist mainstream media plays along, and everyone who voice criticism of Islamism is labelled an Islamophobe. But the fight against Islamism is a fight for democracy, human rights, and liberty against religious and political fascism. A while ago I came across a BBC film entitled Execution of a Teenage Girl on a Google website. It shows the true face of Islamism. See it! Wednesday, 9 August 2006, 00:03 GMTQuote abuseA funny quote from Ann Coulter's column of 2 August 2006:
I remember one interviewer who asked me about promiscuity in the gay community. I said that I couldn't see anything morally wrong with it. In print, however, I was quoted as saying that promiscuity is a sign of good morals. Tuesday, 8 August 2006, 14:43 GMTSatan opposes gay marriageFrom the Huffington Post:
Considering how much time and energy fanatic Christians spend on telling gay people that God doesn't approve of homosexuality, one would have guessed that Satan would be on our side. But no. Well, I'm not surprised. Love and good taste has never really been Satan's thing, has it? Monday, 7 August 2006, 00:12 GMTJordanian gaydarWhen I write about the situation for gay people in the Middle East it is usually sad news, but once in a while I run into a story that reveals a different side to things. Like this tale of a Jordanian taxi driver with a particularly strong gaydar. Sunday, 6 August 2006, 19:58 GMT"Cuba si! Castro no!"From yesterday's Pride Parade in Stockholm. Photograph taken by "opinion-stricken" blogger Micke Kazarnowicz. Sunday, 6 August 2006, 15:29 GMTHonour killing in IraqFrom an article in the Observer:
Only the Islamists and the hardcore Left can honesty say that bringing secularism, human rights, and Western-style liberty to Iraq is wrong. Every man, women, and child is entitled to live freely as long as he or she does not intrude on the liberty of others. This is not a subjective or relativistic belief, but an objective truth—any state that cannot uphold and protect individual liberties deserves no respect and lacks democratic legitimacy. Iraq has a long way to go. Read more on Michael Petrelis's blog. Saturday, 5 August 2006, 19:37 GMTMen are uselessFrom a leading article in this week's The Economist:
The future looks gloomy for European males, but at least we can keep ourselves busy by digging excellent tunnels and perfecting our masturbation skills. Friday, 4 August 2006, 21:43 GMTNär kriget kom till byn
G. Tikotzinsky skriver om hur Hizbollahs krig för bara några timmar sedan nådde ändra fram till hans hem, mer än tio mil från den libanesiska gränsen:
Så ser fungerar terrorismen – den smyger sig in i människors innersta och skapar en ständigt närvarande osäkerhet. Och det är denna terror mot civila israeler som så många i Sverige och Europa inte vill se som en direkt orsak till Israels bombningar i Libanon. Hizbollah har avfyrat flera hundra raketer mot Israel det senaste året. Alla riktade mot civila mål. Friday, 4 August 2006, 02:46 GMTI like SaabFrom a BBC article:
Well done, Saab! Today you've made me a proud Swede. If only the defence manufacturers in Spain, Russia, and other European countries would do the same, we could stop the tyrant Hugo Chávez from threatening an entire continent. Thursday, 3 August 2006, 23:19 GMTThe Castro LegacyUsing his own blood, Santiago Valdeolla Pérez, a political prisoner jailed by Fidel Castro's regime, wrote a message on a Cuban flag: "The fatherland belongs to all of us"—"For Cuba it is time"—"Lets open the door"—"Long live the APPSC (The Assembly to Promote a Civil Society in Cuba)"—"Long live a free and democratic Cuba". Earlier this week, on 2 August, Ali Esbati, one of Sweden's most prominent communists, published an article in which he hails Castro as a great leader and a hero to the world's poor and oppressed. The article is cynical, and Mr Esbati shows no sign of sympathy for the victims of Castro—the impoverished, imprisoned, tortured, and enslaved Cubans. Instead he portrays Cuba as a utopia, while the United States and the democratic world is described as a totalitarian hell. This rhetoric is typical for a new generation of extreme Swedish communists. On 23 February 1988, Armando Valladares, a former political prisoner in Cuba, addressed the United Nations Human Rights Commission in Geneva:
This will be the Castro legacy. Unlike Mr Esbati, the Cubans who have suffered under Castro's regime will not mourn him when he dies, they will not cry when democracy is installed, and they most certainly will not remember Castro as a hero of the poor and oppressed. Read more about the real Cuba here. Thursday, 3 August 2006, 02:04 GMTThe true dangers of drugsFrom an article in the Independent (with a few alterations):
The biggest problem with the current politics concerning drugs is the gap between government anti-drug "information" and reality. By misinforming young people on the dangers of drug taking, the credibility and trust is ruined. The Swedish Government is far worse than the British. Here youngsters are told that there are no differences between soft and hard drugs, and that smoking cannabis is no different from taking heroin. This is as big of a lie as the one about Earth being flat. The dangers of smoking cannabis do not even come close to dangers of taking heroin—and everybody who knows anything about drugs knows this. But people who should know better continue to play along with the government propaganda. What politicians need to do is to recognize the failure of the anti-drug strategy and reform the current legislation. Tuesday, 1 August 2006, 12:32 GMTHezbollah's Success
From an article on the YnetNews website:
War is an ugly thing. But some wars are uglier than others. Hezbollah is doing its best to set an all-time low. And the worse thing is that they are succeeding. The Loony Left and the mainstream media are only too happy to play along with the Hezbollah propaganda. Burned handicapped children are provoking the emotions in every sane human being, which is exactly why they are perfect for war propaganda. But one must ask who is to blame for the horrible treatment of children we see in pictures from the Lebanese War—is it the Israeli Air Force that tries to prevent terrorist missiles from entering Israel, or is it the terrorist organization that deliberately places the children in houses where the missiles are? |
|